Virkad mössa, ny modell :)

Idag har jag virkat på 3 mössor :) Det gäller att ligga i, hihi! Gjorde en ny modell på mössa, man får ju inte tröttna. Och för att ni inte ska tröttna på att se mig hela tiden valde jag att sätta mössan på min systerdotter Sandrines söta huvud ♥

turkos mössa

Turkos mössa.

mössa

Mössan gjorde jag såhär:

Använde virknål nummer 7.
Luftmaskor, så många att de gick runt mitt huvud. En smygmaska i första maskan (så det bildar en ring).
Fasta maskor i varje luftmaska varvet runt.
Sedan gör man fasta maskor i yttre maskbåge alla varv.
Virka till lagom höjd på mössan och börja sedan att minska - 5 fasta maskor, 2 ihop, 5 fasta maskor, 2 ihop - hela varvet ut.
4 fasta maskor, 2 ihop, 4 fasta maskor, 2 ihop.... Och minska sådär tills ungefär 8-10 maskor finns kvar.
Dra en tråd igenom de resterande maskor och dra ihop.
Fäst alla lösa trådar.

KLART!


Kommentarer
Kicki

Vilken fin! :) Har precis gjort mössor till D & T på detta sätt men i "baggy"modell :)

2012-01-19 20:58:18
Anette Helgesson

Jättefin!

2012-01-19 22:17:55
Vem?

snygg! :D

2012-01-20 14:54:06
URL: http://tinanj.se
JennaT

Ååå, måste få se dem Kicki :)

Tack söta ni :)

2012-01-20 19:45:27
URL: http://jennatdesign.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0