Virkad mössa

Nu har jag passat på att virka en mössa till mig själv :) På Hisingens hemslöjd hittade jag ett blått garn med paljetter i. Garnet var utgående, så jag fyndade det för 35:-/nystan. Varje nystan innehöll 100 gram garn. Det gick åt totalt 2 nystan att göra denna mössa.



Från början tänkte jag sticka mössan, men när jag stickat upp ett nystan märkte jag att det inte räckte för att komma runt huvudet. Eftersom garnet var utgående kunde jag inte få tag i mer, så jag fick repa upp hela denna :/

virkad mössa

När jag virkade räckte garnet, och se så fint det blev :)

Såhär gjorde jag mössan:

27 luftmaskor med virknål nummer 7.
Fasta maskor i alla maskor (börja i maska nummer två från virknålen).
Varje varv vänds med en luftmaska.
Jag började sedan virka fasta maskor i yttre maskbåge från föregående varv. Upprepa detta varje varv.
Totalt 50 varv.
Avsluta med smygmaska.

Sy ihop mössan på sidorna med kaststygn, fäst garnerna. Ta en trådbit, trä igenom varannan maska i överkant, dra ihop tråden så mössans topp sluter sig. Knyt fast och fäst tråden.


En enkel och rolig mössa att virka. Jag är supernöjd :)


Kommentarer
Fröken Nattfrost

Kul, ska testa virka en sådan nu! Samma problem här, hade tänkt sticka en mössa men garnet räcker inte.

2012-08-29 17:05:22
URL: http://www.nattfrost.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0