Tryck med linoleumplatta

Vi fick i uppgift i skolan att göra ett tryck med linoleumplatta och färg. Jag har ju varit borta från skolan nu när jag varit sjuk, så jag passade på att göra uppgiften hemma nu under dagen. I morse var jag på In-ex och handlade en linoleumplatta och linoleum knivar. Skissen till trycket hade jag gjort innan jag blev sjuk, så den hade jag redan färdig. Det var en styrd uppgift, som var att göra ett porträtt av sig själv.



Här är min skiss. Först fick vi skissa upp den i blyerts, och sedan fylla i den med tuschpenna. Jag ser alltid arg ut när jag försöker måla av mig själv, haha, eller i alla fall väldigt allvarlig.



På baksidan av sin bild skulle man sedan täcka hela pappret med en oljepastellkrita. När man sedan satte pappret på linoleumplattan och fyllde i konturerna på sin bild, blir det ett avtryck på plattan.



Med hjälp av linoleum knivar karvar man ut mönster i linoleumplattan. Det är svårare än det ser ut ;)



Jag provade att trycka på akvarellpapper med svart väggfärg som jag hade hemma. Olika mycket färg vid de båda omgångarna.





Dessa provade jag bara lite hemma. Jag ska göra trycken i skolan också, efter konstens alla regler :)



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0