Tryck med plastskiva

Tyvärr har jag inte uppdaterat på några dagar, men  jag åkte till min bästa vän i torsdags och åker inte hem förrän i mon. Vi hr haft fullt upp med att tjattra och fnissa så det har inte funnits någon tid över att blogga ;)

I torsdags gjorde vi tryck med plastskiva på hannemyllepapp, på bildlektionen. Man tar helt enkelt en plastskiva (typ som en plexiglasskiva) och karvar ut mönster med hjälp av något vasst, tex en stoppnål. Man gör en skiss först på ett papper, och tejpar fast plastskivan och går efter motivet under. Sedan när man är nöjd så täcker man hela skivan med trycksvärta, och putsar bort det överflödiga. Man putsar mer nogrant där man vill att motivet ska bli ljust, och mindre där man vill ha en gråton. Sedan lägger man hannemyllepapper i blöt i ca 5 minuter. Man torkar bort det överflödiga vattnet från pappret, och lägger skivan och pappret i en press. Plastskivan går att använda hur många gånger som helst.



Plastskivan jag karvat i. Det man ska tänka på är att motivet blir spegelvänt när man trycker.



Mitt första tryck. Motivet blev ganska tråkigt, så jag karvade ut lite till och tryckte igen...



Och såhär blev det när jag arbetat igenom motivet lite mer.



Gjorde för skoj skull ett motiv till.

Det här är inget man kan göra hemma, om man inte har en tryckpress. Men jag och Kicki funderar på om vi kan trycka med hjälp av mangeln i hennes tvättstuga. det återstår att se om det fungerar, det lär ni se här inne i sådanna fall, jag lägger ju upp allt jag gör ;)


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0