Fördjupningsuppgift, parafras

Vi har under två veckor haft i uppgift att måla en tavla i akryl, men inte vilket motiv som helst. Utan vi skulle välja ut ett konstverk där vi ville ändra budskapet i bilden. En rolig uppgift där man verkligen måste tänka till, planera och skissa innan man sätter igång.
Jag valde att göra en parafras på Edvard Munks tavla "skriet". Men jag satte honom i en modernare miljö.

skriet

 Jag valde att göra en parafras på ett känt konstverk som många känner till. Att jag valde just Skriet är för att bilden ger så många känslor. Man kan inte bara titta på bilden och inte känna något, man vet att konstnären vill förmedla något. Känslorna som Edvard Munch gärna målar om är något som alla människor känner. Vi har alla någon gång varit olyckliga, rädda eller ångestfulla. Därför är det lätt för vem som helst att relatera till hans verk.

Jag valde att sätta in Skriet i en helt ny miljö, en miljö som många känner ångest inför. Den grymma världen som den är nu. Förr i tiden drabbades många människor av sjukdomar och många dödsfall, så är inte fallet idag (i alla fall inte i lika stor omfattning), istället drabbas vi av ett samhälle och en miljö som rasar samman. Jag valde att ta med en av de stora katastrofer som drabbat världen, nämligen när World Trade Center rasade. Många människor blev drabbade, och det upprörde människor världen över. Skriet är i min tavla placerad framför en tegelvägg med graffiti klotter på, den ska visa förstörelsen i mindre skala. Inte bara stora katastrofer som 11:e september skakar oss, utan skadegörelse och förstörelse drabbar oss dagligen.
Bilden är fortfarande något som många kan relatera till, den har bara satts i modernare miljö.



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0