Virkad brudkrona

Min kära klasskamrat Kicki kom till skolan i onsdags, då vi skulle ha syjunta/pysseldag, med ett mönster på en virkad brudkrona. Hon hade själv gjort en i silver som är gudomligt snygg, men sen är hon ju virk-mästaren ;)
Trots att jag tidigare bara har virkat blommor från ett Panduro-set, så bestämdes det att jag skulle virka mig min egen krona, efter Kickis peppande "det klarar du galant"-ord. Jag hade tagit med mig rött garn till skolan, så kronan fick bli röd :)
Sedan började kampen, mina ovana virkfingrar och ett mönster som var svårt att följa. Som tur väl är så är Kicki en bra lärare, och trots att jag några gånger gnällde som en 5-åring, så talade hon lungt med mig och och fick mig att fortsätta när jag trodde jag hade gett upp. Några gånger ville jag to m att hon skulle virka en bit åt mig, men nej, bra lärare som hon är, så peppade hon mig och förklarade noggrant hur jag skulle gå till väga.
Och efter 5-6 timmar så var kronan ÄNTLIGEN klar :) Och jag var stolt som bara den!
En virkad krona måste stärkas om den ska hålla sig upprätt, så jag fick ta hem kronan, lägga den på en kruka och stärka den med lim. Det bästa är om man använder hobbylim eller trälim blandat med lika delar vatten, doppar kronan och lägger den på tork. Själv hade jag inget av detta hemma, så jag tog tapetlim och lika delar vatten. Jag fick stärka i två omgångar, för limmet var inte tillräckligt starkt.
Så, ett STORT tack till Kicki för hjälpen, och jag hoppas på fler syjuntor i sommar, för virkning är ett underskattat hantverk, och man kan göra hur mycket som helst.








Kommentarer
Kicki

Tack för de fina orden! :) Du är en duktig elev med ett enort tålamod ;) Kronan blev verkligen jättefin! :)

2011-05-23 15:49:47
Jenna T

Tack själv kära du :)

Längtar redan till nästa virk-projekt ;)

2011-05-23 19:37:39

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0