Målade stileben från skolan

I skolan har vi fått måla ett par olika stileben. Det är jättebra att träna på både i blyerts, kol och akrylfärg. När man målar stileben är det verkligen viktigt att man får en verklighetsuppfattning av  bilden, att tex runda föremål ser runda ut. Att det blir ett djup i bilden, att man ser vart i bilden föremålet står. Och framför allt vart skuggor och ljuspunkter hamnar! Det är väldigt svårt för ett otränat öga att se vart allt detta hamnar, och vi har som sagt tränat en del på det här. Så jag tänkte dela med mig av bilderna jag gjort, hoppas ni tycker om det :)




Den här teckningen är ritad med kol, på ett papper i A2 storlek, så den är ganska stor. På vårt stileben stod en plastflaska, ett svart klot, en mugg och en fyrkantig vas. För att få tydliga skuggor belystes bordet med en bordslampa.



Den här bilden är målad med akrylfärg på ett lite tjockare papper, i storlek A4. Som ni kanske ser på bilden ska det föreställa en hög fyrkantig vas, en mindre turkos vas, en mörkgrön kanna, tre limefrukter och en liten apelsin. På bordet ligger även en grön duk. Även här är det belyst för att få skarpa skuggor. Att måla med akryl var lite svårare än kol, man blandar fram sina kulörer själv på en plastpalett (akrylfärg är färg på tub). Det tar lite längre tid, men är MYCKET roligare :)



Här har vi en till akrylteckning, lite mindre. Lite sämre kvalite på pappret, den har dragit ihop sig lite och vill rulla ihop sig.



Och en sista, också i akryl. Skålen är lite skev, men jag koncentrerade mig mest på själva färgblandningen och få alla färger att stämma :)

Riktigt roligt att måla med akryl, jag lär göra det fler gånger. Håll utkik, mer kommer inom kort :)


Kommentarer
Syrran Sabina

Wow syrran, du har öga för det där med att måla med färger. Duktig du är.

Jättebra att du höll dig ifrån att sätta ut en massa utropstecken också. Hahaha.

Puss puss ♥

2011-05-03 11:47:57
URL: http://bitchqueen.blogg.se/
Jenna T

Tack kära du :)

Roligt att mina nära och kära kan följa allt jag gör!

Jag tar alltid åt mig vad jag blir tillsagd, haha :)

KRAM

2011-05-03 22:03:03

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0