Mumin banankaka

Jag fick lite nya Muminsaker av mamma i julklapp :) Jag samlar på muggar, så jag fick en ny sådan till min samling. Jag fick även en kaffeburk med Muminmamman på. Och sist, men inte minst en kakform med mumin :)

mumin

Till formen fick man ett recept på en banankaka, och självklart var jag tvungen att prova att göra denna :D

kaksmet

banankaka

Kakan blev jättegod, det tyckte i alla fall jag och mina syskonbarn Bea och Jimmy :)

Receptet till banankakan stod skriven på finska, men mamma hjälpte mig att översätta. Tänk på att receptet är till en liten kakform, så ska ni göra en normalstor kaka får ni nog dubbla satsen.

Mumin banankaka

1 ägg
1/2 dl socker
1/4 dl olja
3 msk mosad banan
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma (jag tog pepparkakskrydda ist)

Vispa socker och ägg porröst. Tillsätt olja, mosad banan och de tillsammans blandade torra ingredienserna. Smöra och bröa en form, lägg ut smeten jämt.
Grädda i 175 grader, ca 20 min

Supergott och hur enkelt som helst :)



Kommentarer
..

tack:) har suttit och försökt översätta receptet på googel translate men det var svårt så det var perfekt att jag hitta det här när jag googla det :)

2012-01-12 19:01:58
JennaT

Vad roligt att höra att bloggen kunde vara till hjälp för dig :) hoppas kakan blev god :)

2012-01-14 14:49:15
URL: http://jennatdesign.blogg.se/
Martina & Novalee

SNÄLLA underbara du! Skulle du vilja fråga din mamma vart hon köpt den formen?



Vår dotter älskar mumin här hemma och fyller 2 om ca 2 veckor och skulle så gärna vilja ha en mumin-tårta till henne :)



Mvh

2012-01-24 19:37:49
URL: http://hallonmuffin.blogg.se/
JennaT

Hej :)

Vad roligt, ännu en muminfantast ;) Mamma köpte formen på Iitala outlet i Borås :)

2012-01-25 10:23:13
URL: http://jennatdesign.blogg.se/
Martina & Novalee

Måste bara fråga en till grej.. Hur stor blir kakan när den är färdig gräddad? alltså blir den typ som en "tårta"?

Skulle du om du har möjlighet att bara kunna mäta hur lång formen är? :)

2012-02-05 22:21:51
URL: http://hallonmuffin.blogg.se/
Gockin

hej! för mig tog det lite mer än 20 min, ca 27 minuter i ugnen. bara så att du vet =)

Svar: Det beror nog lite på vilken ugn man har :)
JennaT Design

2013-04-25 23:09:13

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0