Renovering hos mamma

Nu har jag äntligen fått tag i lite bilder från renoveringen hos mamma tidigare i sommar. Nu har hon fått möbler och allt på plats, och det är som ett helt annat hem :)



Mitt i renoveringsstöket. Väggen mellan matrummet och matsalen togs ner, nya fönster var insatta, det gjorde snickaren. Men på väggarna här har jag satt EasyCover återställningstapet, för att slippa allt jobb med spackel.



Här är jag i full färd med att sätta EasyCover. En glasfiber/papp-tapet som är ganska hård, så den är inte lätt att sätta upp ensam. Ca 70m2 satte jag, och det tog mig två dagar, fråm morgon till kväll.



Rikligt med lim ska man ha, och inte vanligt tapetlim, utan våtrumslim, annars är det inte säkert att tapeten håller sig på väggen.



Nytt golv skulle ändå läggas, så jag kunde använda hela golvytan som tapetbord :) Bra att ha handskar på sig när man håller på med glasfibermaterial, man skär sig så lätt annars, och då kliar det som tusan.



Vi valde att måla ytan bakom elementen vit.



Lite roligare när man fick börja med den vanliga tapeten :) Mamma valde (eller jag valde och hon godkände) en enfärgad likadan tapet till båda rummen, och två olika fondväggar i rummen, som går i samma färgtoner.



Fondväggen i vardagsrummet.



Börjar närma sig slutet. Man ser en del av fondväggen i matsalen till vänster på bilden. Mönstret i tapeten ser ut som vita spettsremsor.



Och såhär ser det alltså ut när det är färdigt :)



Matsalsbordet ska mamma lämna in för målning, antikvit ska den bli.





Den grå/beiga tapeten passar så bra med det vitlaserade parkettgolvet.



Jag ääääälskar mammas nya vardagsrum :)



När man ser slutresultatet var det verkligen värt allt slit. Bara återställningstapeten och den vanliga tapeten tog totalt tre dagar att sätta, och då jobbade jag morgon till kväll. Till det var det massa lister som skulle målas, och altan som skulle laseras och oljas (finns i tidigare inlägg från sommaren). Snickaren skötte alla byggjobb, såsom rivning av vägg och montering av tak och golv. Mamma slet med att slipa ner och måla de gamla elementen, som en VVS-kille monterade ner till henne.

De nya möblerna blev pricken över i:et.












Kommentarer
Carina

Ja, det har blivit så fint!!!



Jag fick det roligaste uppdraget. Montera möbler med mamma. Lite svordommar, svettbyar men en massa vin :-)

2011-09-09 19:59:38

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0